W kolejnym roku Mondraker będzie kontynuować swoją przygodę z grubymi jednośladami. Przedstawiona oferta jednakże uszczupliła się do dwóch tradycyjnych fatów. Czy mniej oznacza lepiej?
Wielu producentów poprzestaje na jednym sztywniaku i jednym modelu z przednią amortyzacją, co w zupełności jest wystarczające w przypadku udanych projektów.
Hiszpańska marka już trzeci z kolei sezon bawi się w fatbajkowanie. Nowe modele są jedynie po lekkim liftingu w stosunku do ubiegłorocznych. Panzer i Panzer R został zbudowany na starej ramie. Jedyną różnicą jest malowanie, cała reszta „stety” bądź niestety bez zmian. Wspominając plusy starego szkieletu: oś 12mm, taperowana główka i dość rzadko spotykane mocowania dające możliwość montażu bagażnika. Ponadto mamy wystarczająco długi i szeroki ogon, który umożliwia montaż większości dostępnych na rynku opon, nawet tych w rozmiarze 4,5”. Tylne widełki też nie są takie zwyczajne. Kwadratowy przekrój dodaje sztywności i pancerności ramie. Rzadkością jest także sztywny widelec z osią 15mm, którą w Pancerze znajdziemy. Jest to ogromne ułatwienie dla posiadaczy w szafie drugiego, amortyzowanego widelca. Do czego możemy się przyczepić? Do mocowania IS tylnego hamulca. Wypadało by się rozstać z przestarzałym standardem. Szkoda również, że zniknęła amortyzowana sztyca Rock Shox’a, którą mieliśmy w poprzednim modelu Panzer RR.
Obydwa Panzery to wręcz bliźniaki. Jeden z bardziej zadartym 120mm amortyzowanym nosem, drugi ze sztywnym, a także nieco innymi hamulcami. Cała gama pozostałych części to lustrzane odbicie tabeli ze specyfikacją. Warto wspomnieć o zmianie dostawy opon w 2017 roku. Przewidziałem, że Maxxis z nowymi modelami ma duże szanse wrócić do fatbajkowych łask. No i proszę, Panzery toczą się na oponach Maxxis Colossus o szerokości 4.8”. W stosunku do ubiegłorocznego modelu zmianie uległ napęd. Tym razem postawiono na 1x11, co uważam za dobre posunięcie.
|
Panzer |
Panzer R |
Rama |
Panzer Xtralite 6061 Full Butted, Forward Geometry, tapered head tube, 100mm BSA bottom bracket, QR 12x190mm rear axle. |
Panzer Xtralite 6061 Full Butted, Forward Geometry, tapered head tube, 100mm BSA bottom bracket, QR 12x190mm rear axle. |
Rozmiary |
S / M / L / XL |
S / M / L / XL |
Amortyzator |
MDK FAT alloy 15x100mm tapered PM disc |
RockShox Bluto RL Fat Bike 120mm, tapered steering tube, 15 x 150mm axle |
Stery |
Fsa Nº57 tapered 1-1/8″->1/5″ |
Fsa Nº57 tapered 1-1/8″->1/5″ |
Mostek |
Onoff Stoic FG 30mm |
Onoff Stoic FG 30mm |
Kierownica |
Onoff Notion 0.2 31.8mm 740mm |
Onoff Notion 0.2 31.8mm 740mm |
Gripy |
Onoff Diamond 1lock-on, 130mm |
Onoff Diamond 1lock-on, 130mm |
Sztyca |
Onoff Notion 0-R 27.2mm 400mm |
Onoff Notion 0-R 27.2mm 400mm |
Siodło |
Mondraker Panzer custom design |
Mondraker Panzer custom design |
Hamulec przedni |
Sram Level 180mm |
Sram Guide R 180mm |
Hamulec tylny |
Sram Level 180mm |
Sram Guide R 180mm |
Klamki |
Sram Level |
Sram Guide R |
Obręcze |
MDK FAT 80mm rim w/reduced weight cutouts |
MDK FAT 80mm rim w/reduced weight cutouts |
Szprychy |
CN stainless |
CN stainless |
Piasta przednia |
MDK-FAT XP1, sealed bearings, 15x150 rear axel, IS 6 bolts. |
MDK-FAT XP1, sealed bearings, 15x150 rear axel, IS 6 bolts. |
Piasta tylna |
MDK-FAT XP1, sealed bearings 15x190 rear axel, IS 6 bolts. |
MDK-FAT XP1, sealed bearings 15x190 rear axel, IS 6 bolts. |
Opony |
Maxxis Colossus 26x4.8, 120TPI, tubeless ready, dual compound, Exo protection, Wire. |
Maxxis Colossus 26x4.8, 120TPI, tubeless ready, dual compound, Exo protection, Wire. |
Korby |
Race Face Aeffect Fat 30T |
Race Face Aeffect Fat 30T |
Suport |
Race Face X-Type 100mm |
Race Face X-Type 100mm |
Łańcuch |
Sram PC-1110 11s |
Sram PC-1110 11s |
Przerzutka przednia |
- |
- |
Przerzutka tylna |
SRAM NX1 X-Horizon Type3 11s |
SRAM NX1 X-Horizon Type3 11s |
Manetki |
SRAM NX1 Trigger right 11s |
SRAM NX1 Trigger right 11s |
Kaseta |
Sram PG-1130 11-42t 11s |
Sram PG-1130 11-42t 11s |
Waga (bez pedałów) |
14.8kg |
15.3kg |
Producentom, którzy chcą się liczyć na światowym rynku i przede wszystkim też chcą zwrócić na siebie uwagę, nie wypada nie mieć w ofercie fatbików. Zaś e-faty to już totalny ukłon w stronę chyba najmniejszej istniejącej grupy rowerzystów na naszym globie. Mimo to Mondraker podejmuje rękawicę w takim projekcie i wypuszczając na rynek E-Pancera R.
Czuję pewien niedosyt patrząc na nowe Mondrakery. Głównie dlatego, że chciałoby się znacznie więcej i więcej po tak udanych projektach z 2016. Niestety w 2017 zniknie wizytówka, którą był w Panzer RR o piórkowej wadze (12.9kg), a dwa pozostałe modele dostaną jedynie nowe malowanie i niewielkie, osprzętowe zmiany. Mam ogromną nadzieję, że jest to cisza przed burzą i w 2018 roku zobaczymy karbonowe monstrum o niespotykanie niskiej wadze.
Bartosz Bidas