DSC_0052

Wtorek, 20 września, cały dzień kapie z nieba. Czy to napawa optymizmem? Jadąc do Wisły na prezentację przyszłorocznych kolekcji Meridy, Maxxisa i DT również nie skakałem z radości, mając w świadomości choćby fakt, że Beavery dostaliśmy do testów od Biketires.pl, a nie od dystrybutora, gdyż ten ich w ogóle nie miał.  Na szczęście na miejscu zostałem mile zaskoczony

Mateusz Nabiałczyk

Po wejściu na halę wystawową zaczęło się nerwowe szukanie 29". I co?! Nie ma! A nie, jest - jeden! A obok cały rząd pustych stojaków...no ładnie - pada, zimno, a niemal wszystkie 29ery w obrocie. Dziwnie to wyglądało, bo pozostałe segmenty rowerów nie były nawet w 20% tak okupowane, co doskonale koreluje z rzeczywistym zainteresowaniem rynku.

DSC_0001

Moją uwagę od razu zwrócił bardzo krótki mostek, mający na oko nie więcej, jak 80mm. Okazało się, że wszystkie rowery Meridy najprawdopodobniej będą sprzedawane z relatywnie krótkimi wspornikami, co tłumaczone jest długimi górnymi rurami (620mm dla rozmiaru L).

Malowanie niemal wszystkich modeli cieszy oko, a przewijające się teamowe barwy z zielenią na czele robią furrorę. Rower w takim zestawieniu wygląda obłędnie do tego stopnia, ze biorąc do testów aluminiową 'replikę' byłem święcie przekonany, że zaraz pojadę na topowym karbonie.

DSC_0066

O geometrii powiem tyle, że przede wszystkim skutkuje nieprzeciętną stabilnością roweru i pewnością prowadzenia po płaskim i z górki, ale jeżeli ktoś szuka ultra zwrotnej maszyny i górskiej kozicy do wspinaczek po pionowych ścianach, to raczej niech szuka gdzie indziej...raczej, bo nie ukrywam, że jest spora szansa na to, że z dłuższymi mostkami rowery wyraźnie lepiej będą iść pod górę, a wydają się być konieczne, bo wspomniane 620mm przy kącie podsiodłówki 72* to wcale nie aż tak dużo.  W szczegóły nie sposób się zagłębiać, bo aby poznać prawdziwe oblicze roweru wypada go pomęczyć chociaż tydzień, a nie wybrać się na kilkukilometrową rundkę.

DSC_0052

Za to taki czas w zupełności wystarczył, aby móc stwierdzić, że zarówno w karboniakach, jak i alusach miejsca na tylną oponę jest baaardzo dużo. Naprawdę byłem w szoku, ile wolnej przestrzeni mają gumy typu Ralf 29x2.25. W tej istotnej kwestii 95% konkurencji wymięka bez dwóch zdań. Konstrukcje z włókna mają stockowo metalowe inserty chroniące przed niszczycielskim działaniem zakleszczającego się łańcucha, co z pewnością ucieszy narowistych ścigantów, którzy niechętnie wstrzymują nogę, gdy napęd gra swoje nieposłuszne nuty.

Znowu wersje alu dostały lekko polerowane spawy, co podnosi prestiż i sprawia, że z daleka można pomylić je z droższymi modelami...czego najlepszym dowodem, jak już pisałem, jestem ja sam.

DSC_0007

Trochę posmęciłem, czas na prawdziwe konkrety - ceny i wartościowe informacje.

TFS 100-D - 2 499 PLN

TFS 300-D - 2 999 PLN

TFS 500-D - 3 499 PLN

TFS 900-D - 4 299 PLN

TFS XT-D - 5 499 PLN

Lite 1200-D - 6 999 PLN

Lite 3000-D - 7 999 PLN

Carbon 1200-D - 8 999 PLN

Carbon 3000-D  - 10 999 PLN

Carbon Team-D -  21 999 PLN

DSC_0074

DSC_0077

Z ciekawostek warto nadmienić, że będą dostępne same ramy -  Lite 3000-D za 1 499 PLN i TFS XT-D za 1 199 PLN. Ich masy mają wynosić kolejno 1700 i 1850 gram. Karbon podobnież cięższy o 200g od odpowiednika 26", ale nie będzie opcji, aby kupić frameset. Dla kombinujących z ewentualną rozbiórką dla gółej ramy powiem, że Team technologicznie nie różni się niczym od Carbona 1200-D.

Dla  niecierpiących bujania z powodu sztycy 27.2mm - max wychylenie w skrajnych warunkach nie przekracza 8mm, co w subiektywnym odczuciu jest nieznaczną wartością.

DSC_0092

DSC_0098DSC_0095

DSC_0101DSC_0118

 

DT Swiss

Pojawiły się głosy, że ma nie być kół Tricon 29. Na szczęście to nieprawda i już niebawem będziemy mogli zanabyć model 1550. Ich waga to średnio powalające 1750gram, ale są od razu gotowe na współpracę z oponami bezdętkowymi, a w ręce robią naprawdę solidne wrażenie - naciąg prostych szprych zdecydowanie przekracza 100kgf, na co pozwalają szprychy połączone z obręczą specjalnymi insertami rozkładającymi naprężenia na większą powierzchnię.

DSC_0013DSC_0019

Widelce też będą i to zarówno w pełni karbonowe sztywniaki o długości 470mm, jak i amortyzatory, które zresztą widzimy w rowerach Meridy.

Dla estetów kolorowe druciki...

DSC_0015

 

Maxxis

Jak z oponami było w tym roku, niektórzy się przekonali. W przyszłym będzie pełna oferta...no prawie, bo zabraknie Max Lite 285 o masie 345gram, ale po pierwsze opona kosztowałaby więcej, niż komplet wysokiej klasy gum, a po drugie jej bieżnik i rzeczywista szerokość mówią, że za dużej straty dla ludzkości z tego powodu nie będzie.

DSC_0023DSC_0024

Pojawi się natomiast ekonomiczna dętka Welter Weight dedykowana pod 29" o wadze 205 gram.

 

Podsumowując firma zrobiła spory postęp, jeśli chodzi o podejście do wielkokołowego klienta i gdyby ktoś 2 miesiące temu powiedziałby mi, co zastanę i usłyszę na DemoDeju, to najprawdopodobniej bym się głośno zaśmiał.